ברוכים הבאים לפורום בענייני הצאט

פה המקום לדבר על כל מה שקשור לצאט מה שמפריע מה שרוצים לשנות גם דברים טובים אם יש כאלו

אז יש יותר מאלוהים אחד? מה זה עקרה?מה זה צדיק?

עוד..
לפני 5 שנים 7 חודשים #1344 על ידיי דיסלכת
אז.. לרגע התפתיתי לשאול: והרי כתוב "ויהי אחר הדברים האלו והאלוהים ניסה את אברהם", כאשר הדגש הוא על אלוהים ולא על יהוה, אבל אז קראתי שוב את התגובה שלך, קוקאי, ונזכרתי במשפט שנשמע על פניו גזעני: כל כושי הוא בן אדם, אבל לא כל בן אדם הוא כושי (לזכותי ייאמר שאני לא גזעני – אני שונא את כולם בצורה שווה), כשהמשמעות הרלוונטית לעניינינו היא שכל יהוה הוא אלוהים, אבל לא כל אלוהים הוא יהוה, מה שאומר שברגע שנח הקצה לבנו שם את יהוה – מרגע זה ואילך – כל רפרנס לאלוהים בהקשר של צאצאי שם – מפנה חד ערכית ליהוה, ומכאן ברור מי האלוהים שבחר לשחק עם אברהם רולטה רוסית על בנו הצעיר.

ו.. שיראל – יהוה לא בהכרח שולט על כל האלוהים (אלוהים זה ברבים), אלא שהוא אחד מהם, והוא זה שהוקצה לנו על ידי נח, מתוקף היותינו צאצאי שם. הוא לא שולט על האחרים, כיוון שאחרת – היה צפוי לו מרד, עקב דרישתו להתעלם מכל האלוהים האחרים.
לשאלתך האם יש קשר בין יהוה לאלוהים אחרים? אפשר להניח שכן, לפחות בשלבים הראשונים (פחות או יותר בתקופה המקבילה למאורעות המתוארים בספר בראשית), אם כי סביר מאד שקשר זה התרופף מאד אחרי מעמד הר סיני, שבו יהוה "שלנו" דרש בלעדיות, ונתן תיאורים גרפיים לתוצאות האפשריות לשבירת בלעדיות זו.

כמובן שכל האמור בהבהרה זו הינו על בסיס דעתי בלבד, אינו מתיימר לשקף את דעת המקרא, ונדרש עיון בשאר הספרים בכדי לוודא כי אין כפילות באלוהים שהרשו לעצמם לפנות לבני שם. כמו כן, כל בחירה בסגידה ליהוה/אלוהים או כל ווריאציה אחרת – הינה על אחריותו של הקורא בלבד. כותב פוסט זה לא ייחשב אחראי בכל צורה שהיא לנזק ישיר או עקיף שייגרם כתוצאה מפולחן אמונתי של הקורא הפוטנציאלי.

***ט.ל.ח.***
על פוסט זה מודים לך: שיראל, -silence

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עוד..
לפני 5 שנים 7 חודשים #1345 על ידיי lilo
אני לא חושבת שיש דרישה על בלעדיות או שהקשר מתרופף , פשוט אין צורך ביצירה יותר .

היתה לנו את הבריאה , את גירוש אדם וחווה , את הטעות שעשו עם הנפילים , את המבול שבא בעקבות ואת הברית וההבטחה שלא להשמיד יותר את מה שנברא.

כלומר מעכשיו העסק מתגלגל לבד , עמים נוצרים שפות נוצרות ארצות וגבולות.

עכשיו יהווה מחליט לבחור והוא בוחר בנו , באברם אבינו ובשרה אמנו , בעם ישראל.

עכשיו אין יותר פירוט על ה' אחרים , כי מעתה מסופר על גלגולו של עם ישראל בלבד.

מי שירצה לדעת על עמים אחרים יצטרך לקרוא בקוראן או בברית החדשה וכו.
על פוסט זה מודים לך: שיראל

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עוד..
לפני 5 שנים 7 חודשים #1346 על ידיי דיסלכת
בחירה מעניינת של אלוהים אחרים, ולו רק בגלל ששני ה"אלוהים" שבחרת זהים לאלוהים השלישי, שהרי אבולוציונית - הנצרות נולדה מהיהדות, והאיסלם היא דת לעומתית, המבוססת על אותו אל (אני חייב להודות ששילוב המילים "אבולוציה", "דת" ו"אלוהים" באותו משפט - דיי משעשעת...).
בכל מקרה, אם תקראי את הסעיף הראשון והשני בעשרת הדברות - תראי שהדרישה לבלעדיות קיימת. אם תעברי על חוקי עיר נידחת, דיני נביא שקר, דיני מסית ומדיח ודין עובדי עבודה זרה - תראי מה קורה כששוברים את הבלעדיות.

זה נכון שמרגע ששוייך יהוה לצאצאי שם - היחס לאלוהים הנוספים צומצם, אך לא במובן של הקטנת איזכורים ומיזעור יכולות אל מול האדרת יהוה, אלא במובן של העצמת יהוה, והחמרת ענישה לבני העם הנבחר שיעזו לחפש אלטרנטיבות.
על פוסט זה מודים לך: -silence

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עוד..
לפני 5 שנים 7 חודשים #1347 על ידיי ניסימיקו
נדהמתי מהכל במיוחד על 2 ישויות.
והבאתי משהו מגוגל שאולי ישים קץ לזה,
ויתן לקוקאי את הכבוד שמגיע לו.


מיהו יהוה?‏
תשובת המקרא
יהוה הוא אלוהי המקרא — האל האמיתי ובורא הכול (‏ההתגלות ד’:11‏). הנביאים אברהם ומשה עבדו אותו, וכן גם ישוע (‏בראשית כ”ד:27;‏ שמות ט”ו:1, 2;‏ יוחנן כ’:17‏). הוא אינו אל של עם אחד בלבד, אלא אלוהי ”כל הארץ” (‏תהלים מ”ז:3‏).‏

יהוה הוא שמו הייחודי של אלוהים, ככתוב במקרא (‏שמות ג’:15;‏ תהלים פ”ג:19‏). השם יהוה נגזר מפועל שמשמעו ”להיות”, וישנם חוקרים הסבורים כי משמעותו היא ”גורם להיות”. הגדרה זו הולמת את מעמדו של יהוה כבורא וכאל המגשים את מטרתו (‏ישעיהו נ”ה:10, 11‏). המקרא גם עוזר לנו להכיר את אישיותו של יהוה ובמיוחד את תכונתו השלטת, אהבה (‏שמות ל”ד:7-5;‏ לוקס ו’:35;‏ יוחנן א’. ד’:8‏).‏

איננו יודעים את האופן המדויק שבו נהגה שם אלוהים בעברית העתיקה. עם זאת, ההגייה ”יְהֹוָה” היא צורת ההגייה המקובלת ביותר של שם אלוהים בעברית כיום.‏

מדוע האופן שבו נהגה שם אלוהים בעברית העתיקה אינו ידוע כיום?‏
העברית העתיקה נכתבה בכתב עיצורי, ללא סימני תנועות או ניקוד. הקורא פשוט ידע להוסיף את התנועות המתאימות. אבל אחרי שנשלמה כתיבת התנ”ך היו יהודים שאימצו את האמונה התפלה שאסור לבטא את שמו הפרטי של אלוהים. כאשר קראו בקול פסוק המכיל את שם אלוהים, הם החליפו אותו בתארים כגון ”אדוני” או ”אלוהים”. אמונה תפלה זו השתרשה במאות השנים שחלפו מאז, וכתוצאה מכך אבדה צורת ההגייה העתיקה.‏ *

יש הסבורים שהגיית השם היא ”יַהוֶה” (Yahweh) ויש שמעלים אפשרויות אחרות. באחת ממגילות ים המלח המכילה קטע מספר ויקרא ביוונית תועתק השם המפורש לצורה יַאוֹ ‏(Iao). מלבד צורה זו, הציעו כותבים יוונים קדומים את ההגיות יַאֶה ‏(Iae) יַאבֶּה ‏(Iabe) וכן יַאוּוֶה ‏(Iaoue). אך לא ניתן להוכיח שאחת מצורות ההגייה הללו היא ההגייה שהייתה נהוגה בעברית העתיקה.‏ *

תפיסות מוטעות לגבי שם אלוהים במקרא
תפיסה מוטעית: תרגומי מקרא שמשתמשים בשם ”יהוה” הוסיפו שם זה על דעת עצמם.‏

עובדה: שם אלוהים, השם המפורש, מופיע בעברית במקרא כ־7,000 פעם.‏ * רוב התרגומים מסירים באופן שרירותי את שם אלוהים ומחליפים אותו בתארים כמו ”אדוני”.‏

תפיסה מוטעית: האל הכול יכול אינו זקוק לשם ייחודי.‏

עובדה: אלוהים עצמו האציל מרוחו על כותבי המקרא להעלות את שמו על הכתב אלפי פעמים, והוא אומר למי שמשרתים אותו להשתמש בשמו (‏ישעיהו מ”ב:8;‏ יואל ג’:5;‏ מלאכי ג’:16;‏ רומים י’:13‏). למעשה, אלוהים גינה את נביאי השקר שניסו לגרום לאנשים לשכוח את שמו (‏ירמיהו כ”ג:27‏).‏

תפיסה מוטעית: בהתאם למסורת היהודית, יש להסיר את שם אלוהים מהמקרא.‏

עובדה: זה אומנם נכון שהיו סופרים יהודים שסירבו לבטא את שם אלוהים. אך הם לא הסירו אותו מעותקי התנ”ך. כך או כך, אלוהים אינו רוצה שנקיים מסורות אנוש שאינן תואמות את מצוותיו (‏מתי ט”ו:3-1‏).‏

תפיסה מוטעית: אין להזכיר את שם אלוהים במקרא כי איננו יודעים איך בדיוק הוגים אותו בעברית.‏

עובדה: טיעון זה יוצא מנקודת הנחה שאלוהים מצפה מאנשים הדוברים שפות שונות לבטא את שמו בצורה זהה. אך מן המקרא עולה שעובדי אלוהים בימי קדם שדיברו שפות שונות הגו שמות פרטיים בצורה שונה.‏

חשוב למשל על שמו של יהושע, משופטי ישראל. משיחיים מן המאה הראשונה שדיברו עברית ביטאו את שמו כנהוג בעברית, ואילו דוברי היוונית ביטאו את שמו יֵסוּס ‏(Iesous). במקרא מופיע התרגום היווני של שמו העברי של יהושע, והדבר מראה שהמשיחיים נהגו בהתאם לשכל הישר והגו שמות פרטיים בהתאם למקובל בשפתם (‏מעשי השליחים ז’:45;‏ עברים ד’:8‏).‏

את אותו העיקרון אפשר להחיל על תרגום שם אלוהים. במקום להתמקד בצורת ההגייה המדויקת שיש לבחור, הרבה יותר חשוב להעניק לשם אלוהים את מקומו הראוי בתוך המקרא.‏

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עוד..
לפני 5 שנים 7 חודשים #1348 על ידיי קוקאי5
אל תכעס ניסימיקו אבל תקעת את כל הדיון...עם פוסט שמוציא הכל מההקשר..
1. אמרתי וביקשתי לא לקרוא בלי הפוסטים הקודמים
2.הפוסט הראשון מדבר על כך שגוגל לא מעניין אותנו ואנו לא משתמשים בו לנתח את הסיפור
3.הפוסט הנוכחי לא דן בכלל במה שמו של יהווה ואיך קראו לו...ומה משמעות השם שלו או איך ביטאו אותו
הוא דן בהבדל בינו לבין אלוהים למרות שהוא אלוהים :)

ולמי שלא הבין מה אני עושה פה...

אני אלך ברוורס...

אני מנסה להבין למה<LEMA> נבחר העם הזה ומה יעדונו....
ובשביל להבין את זה צריך להבין מי בכלל בחר אותנו...
ולמה <LAMA> הוא בחר אותנו?
ומה בדיוק מקיים את זה שאנחנו הנבחרים?
איך זה בא לידיי ביטוי?
ובשביל להבין את זה צריך להבין מי בכלל יצר או ברא אותנו
ובשביל להבין את זה צריך להבין את ההבדל בינינו הנבחרים לשאר..
ובשביל להבין את זה צריך להבין את ההבדל בין יהווה לאלוהים...
ובשביל להבין את זה צריך להבין את הבריאה....


ומיותר לציין שכל זה יצור המון התנגשויות בהמשך....
כמו איך זה שאסור לרצוח ..אבל הקם להורגך השכם להורגו...
להשכים להרוג זה רצח
אנו מצווים להשמיד אנשים מסויימים שהם לא הנבחרים...שיש להם אלוהים אחרים שהם חוטאים לאלוהים שלהם...ומצד שני אנו מצווים לכבד את הגר....כי אנחנו בעצמינו היינו גרים.. איך נדע להבדיל מי שמד ומי גר?

אחד מהסעיפים של ההסכם <ברית> מחייב אותנו להתיישב בכל הארץ שניתנה לנו ...ולא רק בחלקה..<אברהם מנסה ללכת לאורך הגבול עם סוריה עד ירדן בלי להכנס ממש לארץ...מהפחד מהאנשים שיושבים בארץ...ויהווה מודיע לו שילך לאורכה ולרוחבה אחרת זה לא נחשב>.ומצויין גם שאם לא נעשה כך אנו מפרים את ההסכם....וכל מה שהובטח לנו לא יקויים....
מה שאומר שההסכם הוא תנאי שמתקיים ויכול גם לא להתקיים...
ואיך זה שגם הלא מאמינים מקיימים חלקים מההסכם....מספרים ביציאת מצריים..ועושים מילה?
ולמה המילה הזאת? מישהו טרח פעם להבין למה?
ומישהו פעם טרח לראות מה מבטל את ההסכם ומה יקרה אם לא נבצע את חלקינו בהסכם?
ואז יבוא ניקלס או הלא מאמין ויגיד..רגע רגע לפי מה שכתוב בתנך אנחנו לא מקיימים את כל חלקינו בהסכם..ובכל זאת אלוהים מקיים את חלקו בהסכם?
אז אלוהים שקרן? או שאין אלוהים? ואנחנו סתם המצאנו לעצמינו משהו?

ואז יבוא המאמין ההדוק....ויגיד שהסוף קרב עלינו כי אנחנו לא עומדים בהסכם ואין זכות למדינה הזאת להתקיים והיא הפרה בוטה של ההסכם...

להגיע לפתור את כל זה חייבים להתחיל מהתחלה :)



קוקאי5
על פוסט זה מודים לך: שיראל, lilo, א2יטלטול, נ י ק ל ס

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עוד..
לפני 5 שנים 7 חודשים #1349 על ידיי שיראל
ב"ה קוקאי... הטבת שאת:)
אז איפה היינו? עד לאן הגענו? בואו נמשיך.. אני חייבת לדעת איך נבחרנו, למה דווקא אנחנו.. מה מבדיל ביננו לבין העמים האחרים.. (אני מניחה כי רק אנחנו מבין העמים קיבלנו והאמנו באלוקים שנקרא יהווה) בואו נמשיךךךךך

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עורכים ראשיים: קוקאי5
Powered by פורום קוננה