ברוכים הבאים לפורום בענייני הצאט

פה המקום לדבר על כל מה שקשור לצאט מה שמפריע מה שרוצים לשנות גם דברים טובים אם יש כאלו

אלוהים ויחסי שליטה ומה הקשר בינהם ?

עוד..
לפני 5 שנים 9 חודשים #1303 על ידיי דיסלכת
תשובה של: דיסלכת בנושא: למה אלוהים אחד?
איפה להתחיל...
יש כאן בלבול שלם בין אמונה ויחסי מרות.
אתה עובד לא בגלל שאתה מאמין במעסיק שלך (אם כן – זכית...). אתה עובד כי אתה צריך להתפרנס, אתה מציית להנחיות כי אתה צריך את השכר, והעונש הצפוי לך עקב אי ציות עלול לגרום לשלילת השכר (להלן פיטורין).
רוב החברות בנויות בשיטה הירארכית, שבה כמעט בכל רגע נתון יש מישהו מעליך, שמנחה אותך, ואחראי על התמורה אותה תקבל, או לחילופין – העונש שתישא עקב אי עמידה בהנחיה.
האמירה ש"אם תאבד האמונה יאבדו החוקים" – הזויה, ולהלן אפרט למה:
החוקים האמונתיים/דתיים מתחלקים בצורה גסה ל 2: חוקים פולחניים וחוקים חברתיים.
החוקים החברתיים התקבעו כמוסכמות במרוצת השנים (לפחות רובם), וימשיכו להיות תקפים גם ללא אמונה בקיום אל כזה או אחר. לצורך המחשה – הפרדת דת ממדינה לא תגרום לכאוס. החוקים החברתיים ימשיכו להתקיים. זה אולי יפתיע אותך, אבל אנשים מתנהגים באנושיות לא רק בגלל שאלוהים כזה או אחר ציווה אותם.
מהצד השני יש את החוקים הפולחניים, וכאן – כל אל בשלו. המולך דרש הקרבת ילדים, האצטקים האמינו שחיזוק השמש מגיע מהקרבת שבויים והיהודים מאמינים שהנאמנות מוכחת על ידי קיצוץ חלקי של אברי הרבייה הגבריים.
אלו, כמובן, דוגמאות בודדות. מכלול הדרישות של האל, ולא משנה באיזה אל נדון, מהוות סממן השתייכותי. אנשים חיפשו משהו שיאפיין אותם כקבוצה, ואימצו לעצמם פולחן כזה או אחר.
הבסיס לאמונה בנוי על רציונל חברתי, ועל הצורך להשתייך לקבוצה. הפולחן הוא לצורך העניין השתרשות של אמונה טפלה כזו או אחרת, שבמרוצת השנים השתרשה באותה קבוצה, והפכה לסממן מייחד, כאשר בעצם הייחודיות של הסממן היא לא באמונה טפלה כזו או אחרת, אלא בריכוז מכלול האמונות הטפלות לכלל פולחן של אותה דת מדוברת.
לגבי מה שכתבת בסיכום – שוב, יש בלבול גדול בין נושאים אמונתיים-פולחניים למוסכמות חברתיות. אשת איש זה עניין חברתי טהור, בזמן שגן עדן וברכה בפרנסה ביום שבת הם פולחן טהור.
המהות של גן עדן וגיהינום היא פועל יוצא של השאיפה של בני תמותה להכיר בתוצאה של מעשיהם. אם נחזור לנקודה בה פתחנו – כשאתה עובד – האופציות שלך, בגדול, הן משכורת בסוף החודש (להלן שכר, המקביל לתפיסת גן עדן) ופיטורין (להלן עונש, המקביל לתפיסת הגיהינום). רוב האנשים נוטים להכניס את מעשיהם למעין מערכת סגורה, שבה מצד אחד יש את ההשקעה הנדרשת, ומהצד השני – התוצר המופק. בנושאים פולחניים זה פחות ברור. המערכת הזו לא נסגרת, ומכאן הגיע הצורך להקים מערכת תגמול, המבוססת במהותה על אמונה.
כמובן שכרגע התשובה המתבקשת מצדך תהיה ש"יש הוכחות לקיום האל" וכדומה, אבל חשוב להבהיר נקודה אחת: אין צורך להוכיח את קיום האל. יתרה מזו: הוכחת קיומו מהווה סתירה למהות האמונה. אם הוכחת שהוא קיים – לא שייך להאמין בו. אני יכול להגיד לך שהגובה של בחור מסוים הוא 2.5 מטר. אתה יכול להאמין לי, ואתה יכול גם לא. אבל אם אני מראה לך בחור בגובה 2.5 מטר – לא שייך שתאמין לי. רק טיפש יתווכח עם עובדה. ומאחר ועיקר האמונה הראשון הוא קיומו של האל – הרי שהוכחת קיומו מהווה כפירה מוחלטת, כי משמעותה היא שלא ניתן להאמין בו יותר.
טוב. עד כאן החלק התיאולוגי...
המשך יום מקסים.
על פוסט זה מודים לך: שיראל, lilo, sakura, -silence

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עוד..
לפני 5 שנים 9 חודשים - לפני 5 שנים 9 חודשים #1304 על ידיי קוקאי5
תשובה של: קוקאי5 בנושא: למה אלוהים אחד?
מתיש..
כתבת המון ולא אמרת שום דבר חדש...
הפוסט שלי לא דיבר על אם יש אלוהים או אין אלוהים הפוסט שלי ענה לניקלס,,
על מדוע אלוהים יהווה אחד....

ולגבי פולחן , חוקים ועבודה במפעל,,,
הכל נובע מתוך אמונה ..אתה עובד ונשמע לחוקים מתוך אמונה שבלי זה לא תשרוד ומתוך אמונה שתקבל שכר.... אתה נשמע לחוקי בתי המשפט מתוך אמונה שבלי זה לא תשרוד....<או שהחברה לא תתן לך לשרוד>
אתה מקיים פולחנים מתוך אמונה....שזה יעשה לך טוב יביא לך את המזל או חיוני לנפש שלך..ובלי זה לא תשרוד
אתה אפילו מעשן סיגריה מתוך אמונה שזה יעשה לך טוב...
אז כל מה שאתה עושה אבל כל מה שאתה עושה החל מלצחצח שיניים בבוקר נובע מאמונה...
ואמונה מולידה חוקים שמולידים התנהלות...
ובשביל שתתנהל נכון רצוי שתאמין בדבר הנכון.... בראש הפרמידה.

וכל מה שרשמתי בפוסט הוא..שיהוה דרש שנאמין רק בו כאחד, לא מתוך שליטה כמו שניקלס סבר...כי אם מכל הטעמים שרשמתי...שאלוהים אחר זה חוקים אחר...
"רק מערי העמים האלה אשר יהוה אלהיך נתן לך נחלה לא תחיה כל נשמה: {יז} כי החרם תחרימם החתי והאמרי הכנעני והפרזי החוי והיבוסי כאשר צוך יהוה אלהיך: {יח} למען אשר לא ילמדו אתכם לעשות ככל תועבתם אשר עשו לאלהיהם וחטאתם ליהוה אלהיכם"

דברים פרק כ
ובעברית...אם תלך לאלוהים אחרים אתה תלך לחוקים אחרים והחוקים האלה לא ישרתו את טובתך ואת טובת החברה...ויביאו לסופו של המפעל

קוקאי5
עריכה אחרונה:לפני 5 שנים 9 חודשים עי קוקאי5.
על פוסט זה מודים לך: שיראל, נ י ק ל ס, sakura

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות

עורכים ראשיים: קוקאי5
Powered by פורום קוננה